מה כוללת מערכת קולנוע ביתית

מקרנים לקולנוע ביתי

עולם הקולנוע עבר שינויים רבים בעשורים האחרונים. בעבר היינו נכנסים לאולם קולנוע ענק, יושבים על כיסאות עץ חורקים ומקווים שלא יתיישב מולנו איש או אישה גבוהים מדי. מאז השתכללו בתי הקולנוע, השתכללו הטכנולוגיות, והמחירים של כרטיסי הקולנוע עלו בהתאם. על כן, לא פלא שחובבי קולנוע רבים מעדיפים להשקיע בקולנוע ביתי באיכות טובה שיאפשר להם ליהנות מחוויה קולנועית גם בבתיהם.

מה כוללת מערכת קולנוע ביתית

טווח המחירים של מערכת קולנוע ביתית הוא רחב מאוד. בתאוריה כמה אלפי שקלים יספיקו, אך למעשה אפשר בקלות להשקיע גם כמה מאות אלפי שקלים. על כן הבחירה היא קודם כול בחירה של תקציב ושל האלמנטים העיקריים שבהם חשוב לנו להשקיע. מערכת קולנוע ביתית כוללת בדרך כלל את הרכיבים הבאים: מכשיר DVD, מסך, מגבר ורמקולים.

מערכת הסאונד

מכיוון שבמערכת קולנוע ביתית יש חשיבות רבה לצליל, היא זו תכלול ציוד שבדרך כלל לא נמצא בבתים רגילים, כלומר – רמקולים ומגבר, או רסיבר. לכל מגבר תכונות ומפרטים משלו, כשאחד מהמאפיינים המבוקשים הוא מפענח צליל היקפי שיוצר את התחושה של אולם הקולנוע. הפורמט הבסיסי של מגברים הוא Dolby Pro Logic, אך אם רוצים ליצור חוויה קולנועית אמיתית רצוי להשקיע במגבר שתומך ב-Dolby Digital או בתקן המתחרה שלו – DTS. מי שמפרט זה אינו מספק אותו יכול להצטייד ברסיבר הכולל פורמטים נוספים כגון Dolby Atmos, Dolby Digital EX או DTS:X. איכות הסאונד של הרסיברים הללו מאפשרת המחשה מציאותית יותר של הסרט, במיוחד כשמדובר בקולות בעלי תדירות משתנה כמו למשל אובייקטים שנעים (מכוניות או מטוסים). מי שהתקציב מאפשר לו זאת, יכו להתקין גם רמקולים בתקרה. בעלי אוזן רגישה במיוחד יכולים להיעזר במשפרי שמע כגון איקולייזר וכך לכוונן את הצליל. מחירו של רסיבר מאיכות טובה יתחיל מ-2000 ₪. בשל ההשקעה הכספית הרבה, כדאי לוודא שהרמקולים שקונים מתאימים למערכת הרסיברים. בדרך כלל במערכת קולנוע ביתית יהיו חמישה רמקולים וסאב-וופר לצלילים נמוכים (כלומר מערכת של 5.1). רצוי מאוד שאלו יהיו רמקולים גדולים ממותג ידוע, וניתן לשלב גם רמקולים קטנים בחדר שישפרו את הסאונד ואת התחושה שהוא יוצר. בעת רכישת הרמקולים, כדאי להאזין היטב ולבדוק את איכות הצליל שלהם גם כשמדובר בצלילים גבוהים, וגם כשמדובר בצלילים נמוכים. אם קיימת אפשרות טכנית וכספית, אפשר ליצור נישה בתוך הקיר על מנת לשלב את הרמקולים בחדר באופן אסתטי. גם מקרה זה, רמקולים איכותיים עולים החל מ-2000 ₪.

מסכים

ניתן למצוא היום בשוק מגוון רחב של טלוויזיות הפועלות בטכנולוגיות שונות. עניין אחד שיש לשים לב אליו הוא קצב הריענון של הטלוויזיה. מומלץ לבחור טלוויזיה בקצב ריענון של 100 הרץ, וכך תתקבל תמונה חלקה שתסבול מפחות ההבהובים. יחד עם זאת, לבעלי תקציב מוגבל יותר יש אפשרות לרכוש טלוויזיות בעלות קצב ריענון של 50 הרץ. יש שיגידו שאינם מבחינים בהבדל שבין מכשירים אלו. מי שמעוניין ליצור את החוויה הקרובה ביותר לחוויה הקולנועית, יוכל לרכוש טלוויזיות Widescreen. אם תצוגות רגילות הן 43X (גובה-3 רוחב -4), הרי שמסך Widescreen  הוא 169X – כלומר מלבני. במסך שכזה גם שידורים רגילים ילוו פסים שחורים שישחזרו את האווירה הקולנועית. למעשה רק סרטים שמיועדים למסך מסוג זה יספקו תמונה טובה, ועל כן לא בטוח שמדובר ברכישה המתאימה לכולם. מחירן של טלוויזיות איכותיות היום מתחיל באזור ה-3000 ₪ ועשוי להגיע לעד עשרות אלפי שקלים. מי שיש בידו תקציב בלתי מוגבל יכול כמובן לרכוש טלוויזיות פלזה או LCD, אך חשוב להדגיש כי הדעות חלוקות לגבי דגמים אלו. מלבד צריכת החשמל הגבוהה שלהם, קיימות טענות רבות לדליפות גז ממסך הפלזמה ולבעיות של צריבת תמונה. נגד מסך ה-LCD  נטען כי עצמים הנעים על פניו משאירים שובל הפוגע באיכות התמונה.

מלבד טלוויזיות, קיימת אפשרות לשימוש במקרנים, הידועים בכינוי “בארקו”, (על שם החברה המייצרת). במקרים אלו המקרן תלוי מהתקרה ומשתמש באלומה אחת היוצרת איכות מוצלחת. המקרנים היקרים יותר ייצרו תמונה של עד 400 אינץ’, ואילו הזולים יותר יסתפקו בתצוגה של עד 100 אינץ’. שיטה זו מספקת אולי תמונה חדה יותר, אך גם לה חסרונות משלה – נגישותו של המקרן ואורך חיים נמוך יחסית. מלבד זאת נדרש כמובן מקום מספק על הקיר לשם ההקרנה.

נגן DVD ונגן Blue Ray

יש שיגידו שבעידן הסטרימרים אין צורך לא בזה ולא בזה. הסטרימר מאפשר הזרמה ישירה של תכנים מהמחשב האישי לטלוויזיה. הוא תומך בפורמטים רבים וכולל תכונות נוספות כמו חיפוש כתוביות. מחירם של מכשירים אלו נע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפים. אם בכל זאת כבר ביססנו ספריית סרטים מרשימה ייתכן שיהיה בכל זאת צורך לרכוש נגן DVD או בלו ריי. אם בוחרים בנגן DVD הרי שמדובר ברכישה הזולה ביותר בעת בניית מערכת הקולנוע הביתית. מכשירי ה-DVD  שנמכרו בעבר בארץ פעלו לפי שיטת Zone 2 בלבד. שיטת האזורים (Zones)  מחלקת את העולם לשישה חלקים, וכך מנסה לשלוט על מועד הפצת סרטים במדינות שונות. אלא שהיום מכשירי ה-DVD- הם “מולטיזון” כך שניתן לצפות בהם בכל סרט. בכל מקרה, בעת קניית DVD כדי לוודא שהמכשיר כולל תכונה זו. כדאי לוודא גם שמכשיר ה-DVD מסוגל לקרוא דיסקים צרובים, ויכול להשמיע גם תקליטורי שמע רגילים. למכשיר ה-DVD יתרונות רבים, אך חובבי קולנוע יעדיפו אולי את מכשירי ה-Blue-Ray. מכשירים אלו תומכים ב-HD ומציעים חווית צפייה משופרת וחדה יותר. גם במקרה של נגני בלו-ריי כדאי לרכוש מכשיר שהוא “מולטיזון”, ואוהדי טכנולוגיית התלת ממד, ישמחו לגלות כי ישנם מכשירים התומכים גם בתכונה זו. יחד עם זאת, חשוב לוודא שגם מסך הטלוויזיה שרכשתם תומך באותה התכונה. חלק מנגני הבלו ריי כוללים קישור מובנה ל- Wi-Fi ומאפשרים שיתוף תכנים, וחלקם כולל תקע USB (המכונה גם בשם Wireless ready). מחיר נגנים אלו מתחיל ב-700 ₪ ובדרך כלל תינתן עליהם אחריות לשנה אחת.

צפייה נעימה!

מחפשים מערכת קולנוע ביתית במחיר שפוי? צוות סראונד סאונד מזמין אתכם להתרשם ממגוון מערכות קולנוע ביתי בתצוגה, צרו עמנו קשר עוד היום: 0507958164

מקורות:

מחפשים ציוד מדיה לבית או לעסק?

הגעתם למקום הנכון. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מי אנחנו

סראונד סאונד | חנות היבואן | מערכות קולנוע ביתי וסטריאו לבית.  שירותי ייעוץ, הדגמה בחנות והתקנה מקצועיים.

מאמרים אחרונים