כבל HDMI פשוט או איכותי?

כבל 3 מטר HDMI דגם 'Pearl'

קיים מגוון רחב של מותגי כבלים HD המציעים תמונה חדה יותר ואיכות שמע גבוהה יותר מהמתחרים. אכן, כמו בתעשיות רבות, לקוחות רבים מוטעים על ידי דיסאינפורמציה בתעשיית הכבלים.

כמעט בלתי אפשרי להתנגד לפיתוי של הוצאת כסף רב במרדף אחר חוויית הקולנוע הביתי הטובה ביותר. אבל האם באמת קיים הבדל בין כבלים HDMI יוקרתיים לפשוטים יותר? בכל הקשור לאיכות התמונה, לא קיים הבדל כלל.

 אם כך כיצד תדעו האם וכמה להשקיע בכבל HDMI ? מה לבדוק ואיזה מותג לרכוש? האם לרכוש לפי מפרט כבל שמציין4k, 8k  או לפי תקן הכבל המפורסם 2.0 או 2.1?

בכל הקשור לבחירת דגם/מותג, אם כן התשובה הקצרה והחד משמעית היא, לרכוש כבל HDMI בעל תקן של חברת”HDMI”. מכיוון שחברת HDMI בוחנת כל דגם בנפרד בזכוכית מגדלת ובמידה שעבר את כל המבחנים המחמירים בהצלחה, מנפיקה לדגם זה תעודה. הבדיקות הללו הן מקיפות ויסודיות מאוד הכוללות את כל התכונות שהחברה היצרנית מתחייבת להן.

לכאורה לא משנה אם מדובר בכבל יקר או כבל זול, כל עוד הוא עומד בדרישת המפרט הטכני. אולם, הבעייתיות מתחילה כאשר הכבל הזול לא תמיד מספק את הביצועים עליהם מתחייבת החברה. מעבר לזה, כבל איכותי לא נמדד רק בביצועים בעת הרכישה, אלא בעמידות שלו לאורך שנים.

מהם דירוגי HDMI ומה ההבדלים ביניהם?

כבלים מדורגים לפי מהירויות תעבורה של אינפורמציה והתקן שלהם מספר את הסיפור.

כבל בתקן HDMI 1.0 הסטנדרטי, מיועד לשידור HD ראשוני כמו 720p ותמיכה ב1080i  די נדירים כיום.

עם כניסת תקן HDMI 1.3, הכפלנו את פס הרוחב מ- 4.9 גיגהבייט לשניה, ל- 10 גיגהבייט, הכבלים הללו נקראים כבלי ‘HDMI במהירות גבוהה’. כל כבל שטוען להיות במהירות גבוהה חייב לתמוך בפס רוחב מלא.

HDMI 2.0  הופך את שיטת האותות ליעילה יותר, כך שאם בשיטה הישנה כבל HDMI במהירות גבוהה היה יכול להתמודד עם Gbps 10.2, כעת יוכל להתמודד עם 18 Gbps ואף 48 Gbps ו- 8k.

חשוב לדעת כי כבלים HDMI במהירות גבוהה כיום אמורים להיות מסומנים ככאלה, הן על גבי המארז והן על גבי הכבל עצמו. כאמור, כבלים אלה מסוגלים להתמודד עם תוכן 4k ב- 60 פריימים לשנייה (fps). אם הנכם רוכשים מסך טלוויזיה 4k וכבר יש ברשותכם כבל במהירות גבוהה, אין צורך ברכישת כבל חדש. כבל HDMI תומך ב- 4k במהירות של עד 30fps עוד משנת 2009. לכן, אם ברשותכם כבל HDMI  תקני במהירות גבוהה, אתם מוכנים לצפייה בכל תוכן עד 4k כבר עכשיו.

אולם, האם ישנן סיבות אחרות לרכישת כבל יקר יותר?

 

הערך המוסף בכבלים תקניים

ישנם הבדלי עמידות גבוהים בין יצרני כבלים שונים, וחברת HDMI המנפיקה את התקן עבור כל ספק עושה כאמור מגוון מבחנים לכל מוצר כולל תכונות נוספות מעבר ליכולת העברת אות HDMI שיכולות להוסיף ערך לעלות. במונחי איכות אודיו ותמונה, יתכן ולא תהינה סיבות לכבל יקר יותר.

יחד עם זאת, להלן כמה סיבות שמומלץ לשקול הוצאה על כבל יוקרתי-

  1. שיקולי איכות- גם אם הנכם מעצבים את הכבל המושלם, לייצר אותם זהים לחלוטין זו משימה לא פשוטה. כבל HDMI  כולל 19 פינים ותהליך הייצור מורכב. לכן, מאתגר למדי לייצר אלפי יחידות תוך שמירה על אחידות, שלא לדבר על הסחר בכבלים מזויפים. תמיד חל הסיכון שיזלגו זיופים לשוק ויגיעו אל הלקוח הסופי.
  2. כבלים אקטיביים- חלק מהכבלים הם אקטיביים, במיוחד כבלים דקים וארוכים, ויש להם אלקטרוניקה אקטיבית בצידו של הכבל במטרה לסייע להגברת האות ולשמור עליה.

כבלים ארוכים הם יקרים יותר באופן בלתי נמנע והם הופכים מבוקשים יותר בזכות תליית מסכי טלוויזיה על הקיר והצבת מכשור מדיה ביתי בחדר אחר או בארון.

כבלים דקים הם ניידים יותר ולכן פופולריים לשימוש במחשבים ניידים, אולם ככל שהכבל דק יותר, כך קשה יותר לשמור על שלמות האות.

  1. כבלי המרה  (Upscaling)- ישנם כמה כבלי HDMI אשר יכולים לבצע המרה משידור1080p  ל4k. משמעות הדבר היא שתוכלו לחבר את הכבל לנגן בלוריי שמשדר 1080p בצידו האחד ואת הצד השני לחבר למסך טלוויזיה 4k  והכבל יבצע את ההמרה בהתאם. כבלים מסוג זה עשויים לדרוש חיבור USB כמקור מתח.
  2. עמידות – אם אתם מחברים ומנתקים את חיבור ה HDMI בתכיפות, תגלו שכבלים זולים או כבלים תקניים לא עמידים לאורך זמן. במקרים של טלוויזיות התלויות על הקיר, כבל זול עלול להוות בעיה במידה ומחובר באופן מסוים או אם נתון תחת לחץ כלשהו. במקרים כאלו, עדיף לרכוש במחיר מעט גבוה יותר כבל איכותי בעל ראש יצוק חזק שיוכל לעמוד בלחץ.
  3. אחריות –  חלק מיצרני הכבלים האיכותיים מציעים אחריות מורחבת או אחריות לכל החיים. אם הנכם מעוניינים בכבל שיאריך ימים, או כזה שתוכלו להחליף בקלות במידה וייהרס, מומלץ לרכוש כבל איכותי.

מעבר לכך, בעולם הקולנוע הביתי, פשטות ונוחות הם לרוב שיקולים מרכזיים. חלפו הימים של ללכת לאיבוד במבוך של חיבורים מאחורי הטלוויזיה. תארו לעצמכם שאתם צופים בסרט בטלוויזיה, ואתם רוצים ליהנות מאותה חווית אודיו קולנועית ללא הטרחה של חיבורים נוספים. זה המקום שבו ARC מספק פתרון. ערוץ השבת שמע הוא תכונה שנמצאת ברוב הטלוויזיות המודרניות המצוידות ב-HDMI ובמכשירי קולנוע ביתי, שנועדה לפשט את תהליך שליחת השמע מהטלוויזיה חזרה למערכת השמע, כגון מקרן קול באמצעות כבל HDMI בודד בלבד.

בעת חיבור התקני שמע חיצוניים כמו מקרן קול לטלוויזיה, תזדקקו לכבל שמע נפרד (בדרך כלל כבל שמע אופטי) כדי להעביר קול. אולם, בעזרת חיבור hdmi arc לא תצטרכו להשתמש בכבל זה. כאשר תחברו את הטלוויזיה והתקן השמע שלכם באמצעות חיבור זה, ייווצר ערוץ תקשורת דו כיווני, המאפשר לאודיו לעבור בקלות מהטלוויזיה אל התקן השמע, דבר שהופך את ההתקנה לנוחה יותר.

ARC מבטיח שהגדרת האודיו תהיה פשוטה ככל האפשר. על ידי שימוש בכבל HDMI יחיד, לא רק תפחיתו את העומס אלא גם תחסכו זמן ומאמץ במהלך ההתקנה. זה שימושי במיוחד עבור אלה שאינם מתמצאים בטכנולוגיה או פשוט מעדיפים אסתטיקה נקייה ומינימליסטית.

חברת סראונד סאונד מעניקה ייעוץ וליווי אישי בתחום הסאונד ב15 שנים האחרונות, וכן מייבאת, משווקת ומתקינה ציוד ואביזרי אודיו/וידאו משלימים. אנו שמים דגש עבור הלקוחות שלנו, הן הפרטיים והן העסקיים, על שלושה דברים עיקריים שהם מקצועיות, אחריות ואמינות.

כמו כן, אצלנו תוכלו למצוא מכשור המתקדם ביותר בענף, הכולל מגוון מערכות קולנוע ביתי, רסיברים, מקרנים, רמקולים, עיניות שליטה למכשירים נסתרים ועוד.

מוזמנים לשפר את חוויית הצפייה בקולנוע הביתי שלכם,

צרו קשר במספר 050-7958164.

מחפשים ציוד מדיה לבית או לעסק?

הגעתם למקום הנכון. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מי אנחנו

סראונד סאונד | חנות היבואן | מערכות קולנוע ביתי וסטריאו לבית.  שירותי ייעוץ, הדגמה בחנות והתקנה מקצועיים.

מאמרים אחרונים