איך לבחור מערכת קולנוע ביתי

מקרנים לקולנוע ביתי

איך לבחור מערכת קולנוע ביתי שתתאים לצרכיך

1. אתם מעוניינים בחבילת הכל-כלול של מערכת שמע היקפית מיצרן של מותג מפורסם אשר נודע הודות למכשירי חשמל ומערכות טלוויזיה.

על פני השטח, זה לא כל כך בלתי הגיוני. אם________  (מלאו Sony, Kenwood, או כל מותג מפורסם של מוצרי חשמל) יודעים לבנות נגני תקליטורים, מקלטי אודיו/וידאו או מסכי טלוויזיה, הם חייבים לדעת לעצב ולבנות רמקולים מצוינים, נכון?

לא תמיד. עיצוב טוב של רמקול הוא כה ייחודי ודורש מחקר אקוסטי, מדידות, ומבחני שמיעה כה נרחבים, שהרמקולים הטובים ביותר ממשיכים להגיע מחברות עם היסטוריה ארוכה של מחקר אקוסטי ועיצובי רמקולים.

2. קניתם רמקולים בפזיזות, מבלי לשמוע בהם את ההקלטות האהובות עליכם, וכעת אתם מאוכזבים בגלל שהם מפיקים צלילים נמוכים או גסים מדי.

אודיופילים מנוסים ואנשי מקצוע, יגידו לכם שקבלת החלטות זהירות לגבי רמקולים שונים לוקחת שעות רבות של הקשבה כך שאין צורך בפזיזות. בקרו במספר חנויות, תיקחו את סדרת ההקלטות המוזיקליות שאתם מכירים ואוהבים לכל בדיקה. אם יש באפשרותכם לבדוק את הרמקולים בביתכם, זה הרבה יותר טוב. זה המקום בו יוצבו הרמקולים שאתם קונים, ואין מקום יותר טוב להקשיב לרמקולים מאשר בחדר בו אתם תשתמשו בהם. בכל מקרה, סביר להניח שתשמרו אותם למשך מספר שנים, כך שתיקחו את הזמן ואל תתנו לצוות המכירות ללחוץ עליכם.

3. נדהמתם מהבס העמוק של הסאב וופר ולא התרכזתם ברמקול השמאלי והימני ובערוץ המרכזי.

בטח, בס עמוק מהסאב וופר הוא דבר רצוי, וזה מרשים, אבל בין אם אתם צופים בסרטים או שומעים הרבה מוזיקה, רוב הצלילים בטווח הבינוני ובתדר הגבוה – וכל הדו שיח בסרט – יגיעו מהרמקול השמאלי והימני ומהערוץ המרכזי. הקשיבו בקפדנות לקולות של השחקנים. האם הם נשמעים “לא עמוקים” או לא טבעיים וחלולים? האם צלילי “סססס” נשמעים באופן מוגזם בתחילת מילים (רשרוש) או האם הם נשמעים חדים? האם נשמע ששחקנים גברים מדברים מה”אף” או כאילו הם מצוננים? או האם הקולות שלהם “נשימתיים” ומלאים מדי? כל אלה הם “גוונים” של הרמקול – שינויים לא טבעיים בנימה של קולות הדיבור אשר יוצאים מהרמקול, והם הופכים למעייפים ומעצבנים למדי לאחר זמן קצר. קולות צריכים להישמע טבעיים והשיח צריך להיות מובן בקלות.

4. בחרתם ברמקולים המרובעים הקטנים והמושכים האלה בגלל שהם כל כך זעירים ולא מתבלטים, אבל כשהצליל מתחיל להתגבר בקולנוע הביתי, הוא הופך למעוות ומלוכלך.

אולי הם נראים חמודים וכמעט נבלעים בתוך תפאורת החדר, אך הרמקולים הלווייניים הקטנים האלה יכולים להזיז את האוויר עד גבול מסוים. הם בסדר כאשר ישנן רמות של שקט ברקע, אך הקונוסים הקטנים בגודל של 5 ס”מ בתוך הרמקול מתחילים לשקשק כשהעניינים מתחילים להתחמם ולהרעיש. גם הסאב וופר לא ימלא את כל צלילי הבס הנמוכים בטווח התדרים העליון והבינוני איתם לא יכולים להתמודד הריבועים שגודלם 5 ס”מ.

5. חסכתם כסף בכך שרכשתם שני רמקולים קומפקטיים מתוך מחשבה שהם יתאימו כדי למלא את תקרת ה- 7 x 6 מטרים בסלון שלכם בצליל ברמה גבוהה. אך הם נשמעים מתוחים וחדים כאשר אתם מגבירים את עוצמת הקול.

רמקול הוא סוג של משאבת אוויר אלקטרו-מגנטית, ולא ניתן לצפות מסאב וופר וטוויטר צנוע ויחיד למלא חדר גדול בצליל רחב טווח ברמות שמע גבוהות. יותר מדי קונים מצפים מרמקול “מדף” להפיק בס עמוק ומהדהד. למרבה הצער, חוקי הפיזיקה מכתיבים אחרת. כמובן שאתם יכולים לרכוש בס נעים ובר שמיעה של 50 עד 40 גיגה הרץ שנובע מתיבה בגודל של קופסת נעליים, אבל אם אתם רוצים צלילים מהדהדים, עמוקים ומספקים אותם יוצרות להקות רוק או תזמורות גדולות או צלילים עמוקים בפסי קול של סרטים, אתם מוכרחים לקנות סאב וופר או רמקול רצפה – או את שניהם!

6. אתם מתקינים את הסאב וופר שלכם בפינת החדר ואתם מאוכזבים מהעדר של צליל נמוך ועמוק.

מיקום המגברים בחדר הינו דבר מכריע, וכאשר מדובר בסאב וופרים זה הופך למכריע אף יותר. הזזת הסאב וופר (או שינוי מקומכם) אפילו בכמה סנטימטרים יכולה להשפיע באופן משמעותי על כמות ואיכות הבס הנמוך שאתם שומעים. אם הסאב וופר ממוקם במרכזו של “גל עומד”, הבס העמוק עלול להיעלם לחלוטין. הזזת הסאב בכמה סנטימטרים לאורך הקיר לכיוון הפינה יכולה לתקן את הבעיה במלואה.

בצעו ניסויים במיקומי הסאב וופר! כל חדר מפיק “גלים עומדים” – אזורים בחדר בהם הבס עשוי להישמע נמוך מדי או להיעלם כמעט לחלוטין. כן, הסאבים מוזרים, אבל אתם תצטרכו למקם אותם פעם אחת בלבד. כמו כן, אתם יכולים לנסות להזיז את הספה או הכיסא שלכם, אם זה קל יותר.

7. קניתם רסיבר או מגבר אשר פורסמו כבעלי “200 וואט של הספק כולל” וכעת ניראה שההספק שלהם נמוך מכך.

הוואטים יחסית יקרים בימינו, אך עדיין מפרסמים כי מגברים ורסיברים רבים משתמשים בתחבולה המטעה של “הספק כולל”, מה שמסכם את ההספק הנפרד של כל חמשת הערוצים. רסיבר בעל “200 וואט” עשוי להיות רק בעל 40 וואט לכל ערוץ (40 x 5 = 200) מה שיהיה בסדר עבור חדר קטן או חדר במעונות אך לא מספיק לקולנוע ביתי טוב בסלון.

חפשו רסיבר עם הספק של 8 ohms לערוץ ברמת עיוות מוגדרת על פני טווח תדרים מדורג, בעדיפות להספק נפרד לפחות בשני ערוצים. לעתים קרובות בפרסומות מציגים הספק בתדר יחיד, בדרך כלל 1000 Hz (1 kHz), אך זה יכול להיות מטעה. רסיבר או מגבר עם הספק מדורג של 80 עד 100 וואט לערוץ, מ- 20 Hz עד 20 kHz, בעיוות של 0.3% (THD), עם הספק נפרד בשני ערוצים לפחות, צריך להיות מספק לכל חדר מלבד לחדרים מאוד גדולים.

ואל תשכחו את ההד-רום הדינמי… לא אתחיל לדבר על זה אפילו!

8. שני בחורים מאוד נחמדים מכרו לכם שני רמקולים מאוד גדולים במחיר מדהים מתא המטען של המשאית שלהם בחניון של סופרמרקט. איכשהו, ניראה שחסר משהו בצליל…

אל תצחקו. ההונאה הזאת נמשכת שנים ואפילו חבר’ה אינטליגנטיים ושפויים נופלים בפח. לעתים קרובות לרמקולים יהיה שם של מותג יחסית מוכר, כמו “Sonic Research”, משהו קרוב לשם של מותג מוכר. אבל הרמקולים האלה נוראיים. לעתים קרובות, יש להם טוויטרים או סאב וופרים שאפילו לא מחוברים. הם פשוט נמצאים שם בשביל ליצור רושם.

הרמקולים הטובים ביותר מגיעים ממעצבי רמקולים ייעודיים שלעתים קרובות נמצאים בעסק 20 שנים או יותר. עד כדי כך הרבה זמן לוקח לתכנן ולפתח רמקולים באמת מעולים.

9. קניתם רמקולים טובים עם מוניטין מצוין ונתתם לחצי השני שלכם או לבן הלויה שלכם לשכנע אתכם לשים אותם הרחק מטווח הראייה בתוך ארון עתיק או יחידת בידור

למה לקנות רמקולים מאוד טובים אם אתם הולכים להציב אותם על מדפים או בתוך ארונות? זה החוק הישן והידוע של אפקט הגבולות.

ככל שמשטחים רבים יותר מקיפים את הרמקול או נמצאים בקרבתו, כך גבוהה יותר הסבירות לקבלת גווני צליל בלתי נעימים. רמקול קונבנציונלי צריך לפעול פחות או יותר בחלל פתוח. אם אתם צריכים להסתיר את הרמקולים, תשקלו את העיצובים ההיברידיים האחרונים המיועדים להרכבה על הקיר / בתוך הקיר, אשר עיצובם המתוחכם כולל ארונות מובנים ששומרים על איכות צליל עקבית, ללא קשר לקיר עליו הם מותקנים. רמקולים קטנים יותר נשמעים הכי טוב על מעמדים או בסיסים. אם אתם מוכרחים לשים אותם על מדף, הזיזו את קצה הרמקול כדי שהוא יבלוט טיפה מהמדף כדי לצמצם את אפקט הגבולות. השאירו את הארון למכשירי חשמל ולאחסון תקליטורים!

10. הלכתם על חבילת מערכת רמקולים מיצרן בעל שם נודע שמציג את הפרסומות החלקלקות בכל מקום שאתם מסתכלים, ומבזבז מיליונים על קידום מכירות ומעט על מחקר ותכנון. הצליל מאכזב.

עצוב להגיד את זה, אבל חברות מסוימות משתמשות בדרייברים בצורת קונוס שהם הזולים ביותר שקיימים, ומבזבזים מיליונים על פרסום חלקלק, בעודם מפנים את רוב הרווחים שלהם לא למחקר ופיתוח של רמקולים באיכות שמע טובה יותר, אלא להוזלה גדולה אף יותר של עלויות הייצור. המערכות בסופו של דבר מאכזבות; אכן, במקרים מסוימים העיצוב הבסיסי לא השתנה במשך 30 עד 40 שנים. אך הפרסומות מאוד משכנעות.

לפני שאתם קונים, בדקו את דוחות המבחן המפורטים בכתבי עת על אודיו/וידאו ולא באינטרנט. קראו בלוחות ההודעות את תגובות המשתמשים לגבי מותגים מסוימים ודגמים מסוימים של רמקולים. תשאלו שאלות על האיכות והסוג של רכיבים בודדים. ואל תתפתו על-ידי ההמולה המנופחת בפרסומות חלקלקות.

לחץ על הקישור הבא לכתבות נוספות בנושא קולנוע ביתי.

מחפשים מערכת קולנוע ביתית במחיר שפוי? צוות סראונד סאונד מזמין אתכם להתרשם ממגוון מערכות קולנוע ביתי בתצוגה, צרו עמנו קשר עוד היום: 0507958164

מחפשים ציוד מדיה לבית או לעסק?

הגעתם למקום הנכון. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מי אנחנו

סראונד סאונד | חנות היבואן | מערכות קולנוע ביתי וסטריאו לבית.  שירותי ייעוץ, הדגמה בחנות והתקנה מקצועיים.

מאמרים אחרונים