תקן THX במערכות קולנוע ביתי

מה זה THX?

במידה והנכם מבקרים באולמות הקולנוע מדי פעם, ודאי נתקלתם במונח THX בשלב כלשהו בלי שייחסתם לו חשיבות יתרה. אורות האולם מתעממים, מסך ההקרנה מאיר והלוגו של THX נגלה בפניכם, מלווה בסאונד צלול ומרעיד.

ההנחה הרווחת היא ש- THX הוא פשוט פורמט נוסף של סאונד לסרטים, אבל מסתבר שלא מדובר בפורמט כלל אלא במשהו אחר לחלוטין.

תקציר היסטורי

THX (הקרוי על שמו של ‘THX 1138’ –  סרטו הראשון של ג’ורג’ לוקאס), פותח ב- Lucasfilm (‘לוקאס פילם‘) בתחילת שנות ה- 80′. ג’ורג’ לוקאס שאף לדרך בה הסרט יראה וישמע בדיוק אותו הדבר לא משנה היכן יוקרן. צוות מהנדסי THX לקח על עצמו את האתגר לפתח סט בסיסי של סטנדרטים.

במהלך עבודתם, ציינו חברי הצוות מספר חסרונות שעלולים להשפיעה לרעה על חווית הצפייה של הקהל:

  • רעש חיצוני (מאזור הלובי או אולמות קולנוע סמוכים).
  • רעש פנימי (מהמקרן או מיזוג האוויר).
  • עיוותי אודיו שונים.
  • זוויות צפייה חסומות או לא נוחות.
  • הדהוד בתוך אולם ההקרנה.
  • תמונה לא בהירה מספיק.
  • איכות שמע ירודה.

מהות THX היא סדרה של הנחיות מכוונות לפתור את הבעיות הנ”ל. על מנת להציג את לוגו THX, בית קולנוע חייב לאמץ את קבוצת הסטנדרטים שפותחו ורק אז יוכל לזכות בהסמכה מאת מחלקת THX של חברת ‘לוקאס פילם’. הסרט הראשון בעל הסמכת THX שהוקרן היה ‘מלחמת הכוכבים: שובו של הג’דיי‘ בשנת 1983. כיום, למעלה מ-2,000 אולמות ברחבי העולם זכו להסמכה רשמית.

תקן THX במערכות קולנוע ביתי

קריטריונים להסמכת THX

לפני שאולם קולנוע מוסמך על ידי צוות THX, מספר דברים צריכים לקרות:

  • רישום רשיון והערכה.
  • הסמכה.
  • עיצוב.
  • אישור.
  • בנייה ו\או שיפוץ.

רישום רשיון והערכה

השלב הראשון בתהליך הוא כשבעלי בית הקולנוע ו-THX מטפלים בעניין הסכם הרשיון. בעלי אולם הקולנוע מסכים לשכור ציוד מ-THX ולשלם עבור הזכות להשתמש בלוגו. ברגע שבעלי האולם חותם על ההסכם, THX סוקר את התוכניות האדריכליות של האולם, או במידה והאולם כבר קיים, את התנאים הנוכחיים.

לאחר מכן, בעלי האולם וצוות THX מפתחים עיצוב ליישום התשתיות הנדרשות לעמידה במפרטי THX, כשהצוות יעזור לבעלי האולם לבחור את הציוד מרשימת הציוד שתעמוד לרשותו. רשימות העיצוב והציוד הסופיים יוגשו למערכת THX לאישור. ברגע ש-THX תאשר את הרשימות, בעלי האולם יוכל להתחיל בבנייה או בשיפוץ.

הסמכה

THX סוקרת מספר תכונות של אולמות קולנוע המתחלקות לארבעה קבוצות עיקריות:

  • מבנה פיזי.
  • מערכת הקרנה.
  • סידור מערך מושבי הצופים.
  • מערכת שמע.

באולמות קולנוע רבים, אין די מחסומים למניעת חדירה של רעש בלתי רצוי. כמה פעמים יצא לכם לשמוע את רעשי היריות והפיצוצים מהסרט באולם הקולנוע הסמוך לשלכם? יתכן שאפילו נתקלתם בזמזום קל שנובע מעבודת ציוד ה-HVAC (מערכות קירור). אולמות קולנוע בעלי הסמכת THX לא יכולות לחרוג מקריטריון רעש של NC-30 לאוקטבה. קריטריון רעש הוא מדד של רעשי רקע בחדר נתון – במקרה שלנו, רעשים ממקור חיצוני.

THX גם מודד הדהוד באולם הקולנוע. הבדיקה נעשית על ידי ספירת מספר השניות שלוקח לצליל ב- 60 דציבל (db) לדעוך לגמרי. לצורך עמידה בתקן, משך הזמן שלוקח לצליל לדעוך חייב ליפול לתוך גבול מסויים שנקבע בהינתן לגודל האולם. המטרה היא לנטרל כל הד באולם הקולנוע בעל רשיון THX.

מערכת ההקרנה ורמת הבהירות של המסך חייבים לעמוד בתקנים שנקבעו על ידי SMPTE (קיצור ל: ‘Society of Motion Picture and Television Engineers‘ – איגוד מהנדסי קולנוע). חלה חובה לשייר את המקרן במסגרת 5% (בעדיפות ל-3%) של רוחב וגובה המסך.

בצפייה בסרט בסטנדרט יחס מימדי של 2.35:1, צופים היושבים בשורה האחרונה חייבים להנות מזווית צפייה של לפחות 26 מעלות (26 מעלות אופטימלי). אסור שמושב יסבול מנוף חסום באופן חלקי והקול של הסרט חייב להיות ברור וחד מכל מושב באולם הקולנוע.

מערכת שמע

הפקת שמע באיכות גבוהה היא ללא ספק ליבו של תהליך THX. בפיתוח קריטריונים עבור הסמכת THX, מהנדסי השמע אבחנו שתי חלקים שונים במערכת השמע:

  • A-chain (שרשרת A)
  • B-chain (שרשרת B)

שרשרת A מכילה את המרכיבים שמפענחים את הצליל מכל פורמט ותהליך האותות להסרת רעשים, שכוללים את מפענח הקול של המקרן ומעבד הקול של הקולנוע. פורמטי קול דיגיטלים כגון DTS, Dolby Digital ,SDDS ומערכות הפחתת רעשים כגון Dolby A ו- Dolby SR הן מערכות שמשפרות את שרשרת A.

שרשרת B היא למעשה יתר מערכת השמע (שכוללת את הקרוסאובר של THX, המגברים והרמקולים). מהנדסי THX הגיעו למסקנה שלא משנה כמה טוב נשמע הצליל שיוצא ממעבדי הקולנוע, מערכת שרשרת B חלשה יכולה להרוס אותו. לצורך מניעת הבעיה, THX עיצבו פטנט עבור מערכת שמע המורכבת קרוסאובר ומרכיבים נוספים מרשימת ציוד מאושר על ידי THX.

קרוסאובר של THX הוא ציוד רגיש וייחודי שמפריד בין התדרים הנמוכים והגבוהים על מנת לספק צליל נקי וחד יותר עבור מערכת השמע של אולם הקולנוע. בעלי האולם לא רוכשים את הקרוסאובר אלא שוכרים אותו בכפוף להסכם מול THX. הפילטרים הרגישים של הקרוסאובר מונעים מכל התדרים הגבוהים לעבור לסאב וופר (low-pass) ומכל התדרים הנמוכים לעבור לרמקולים הראשיים (high-pass).

במהלך שנות ה-90, THX חדרה לעולם הקולנוע הביתי. סרטי VHS ו-DVD שנושאים את לוגו THX עברו למעשה את תהליך ההסמכה הדיגיטלי של THX. ההסמכה מתבצעת על ידי קבוצת שירותים מקצועית, שעובדת בשיתוף עם אולפני הקלטות ומתקני שלאחר תהליך הייצור על מנת להבטיח שהסטנדרטים הגבוהים ביותר של שמע, תמונה, דחיסה ושכפול מיושמים כהלכה. על מנת לבחון את רשימת היצרנים המאושרים על ידי THX להציע את רכיביה במערכות הקולנוע הביתי, ניתן לבקר באתר THX.com.

זכרו: אלא אם התקנתם את מערכת הקולנוע הביתי שלכם בכפוף לדרישות THX, סיכוי סביר שאיכות השמע בחדר ביתכם לא יהיה זהה לזה של אולם קולנוע.

מחפשים מערכת קולנוע ביתית במחיר שפוי? צוות סראונד סאונד מזמין אתכם להתרשם ממגוון מערכות קולנוע ביתי בתצוגה, צרו עמנו קשר עוד היום: 0507958164

מחפשים ציוד מדיה לבית או לעסק?

הגעתם למקום הנכון. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מי אנחנו

סראונד סאונד | חנות היבואן | מערכות קולנוע ביתי וסטריאו לבית.  שירותי ייעוץ, הדגמה בחנות והתקנה מקצועיים.

מאמרים אחרונים