מילון מונחים מערכות קולנוע ביתי

מילון מערכות קולנוע ביתי

מילון מערכות קולנוע ביתי

חושבים להתחדש עם מערכת קולנוע ביתית חדישה? המושגים עלולים בהחלט להרתיע. צוות סראונד סאונד מציג: מילון מונחים קולנוע ביתי מתומצת לנוחיותך. כי אין דבר מרתיע יותר מלעמוד מול סוכן מכירות ולא להבין על מה הוא מדבר.

Apple AirPlay®

למספר גדל של רסיברים לקולנוע ביתי יש את היכולת לנגן תוכן iTunes® ישירות מה- iPod touch®, ה- iPhone®, ה- iPad® או המחשב שלכם. רסיברים עם Wi-Fi® מובנה כוללים פורט Ethernet ודורשים חיבור קווי לרשת המחשב או הנתב שלכם. להרחבה ראה: AirPlay.

Audyssey Dynamic EQ™

מספר נבחר של רסיברים לקולנוע ביתי מציע את טכנולוגיית בקרת הקול המתקדמת הזו. Audyssey Dynamic EQ שומרת על תגובת בס מלאה, ומספקת איזון טונלי קבוע ואפקטים של צליל היקפי כאשר מוזיקה או סרטים מתנגנים בעוצמות שמע נמוכות.

Audyssey Dynamic Volume

טכנולוגיית Audyssey Dynamic Volume פועלת כדי לשמור על רמות האזנה עקביות במהלך עליות וירידות חדות במקור השמע. התכונה הזו יעילה במיוחד להפחתה של קפיצות מציקות בעוצמת השמע שמלוות פרסומות שמופיעות בין תכניות הטלוויזיה. רסיברים עם עוצמת שמע דינמית מספקים צליל קבוע, ומבטלים את הצורך בהתאמה מתמדת של עוצמת השמע.

Bluetooth

טכנולוגיית Bluetooth זו טכנולוגיית קישוריות רדיו אלחוטי לטווח קצר אשר פותחה כתחליף לכבל עבור מכשירים ניידים ומכשירים אלקטרוניים אחרים. Bluetooth פועל בטווח תדר של 2.4 GHz ומעביר נתונים במהירויות של עד 1 מגביט בשנייה.

Dolby® Digital

פורמט האודיו הדיגיטלי שבו נעשה שימוש במרבית מכשירי ה- DVD, בכל תכניות ה- HDTV, ובשידורים נבחרים בטלוויזיה לוויינית, Dolby Digital יכול לכלול מאחד עד שישה ערוצי שמע. ל- Dolby Digital “5.1 ערוצים” הנפוץ ביותר יש שישה ערוצי אודיו דיגיטלי נפרדים: 5 ערוצי רוחב פס מלא (לשמאל/ימין קדמי, מרכז, ושמאל/ימין היקפי) וערוץ 1 לסאבוופר ל”אפקטים בתדר נמוך”.

Dolby® Digital EX

Dolby Digital EX מבוסס על טכנולוגיית Dolby Digital סטנדרטית (ראו לעיל), אך כולל ערוץ “היקפי אחורי” נוסף, מה שהופך אותו לפורמט 6.1. הערוץ השישי הזה מקודד כאות שנוצר על-ידי מטריצה בתוך הערוץ השמאלי והימני ההיקפי הסטנדרטי, והוא משוכפל על-ידי רמקול נוסף או שני רמקולים נוספים.

אתם תזדקקו לרסיבר עם פיענוח Dolby Digital EX או פיענוח THX Surround EX כדי ליהנות מהפסקולים של 6.1 ערוצים. כמו כן, הרסיבר מוכרח להתאפיין בעוצמה של 6 או 7 ערוצים כדי להפעיל את הרמקול ההיקפי האחורי.

כמו כן, רסיבר Dolby Digital EX יכול \ להשתמש בעיבוד מיוחד כדי ליצור צליל של 6.1 ערוצים ממקורות רגילים של Dolby Digital עם 5.1 ערוצים.

Dolby® Digital Plus

גרסה חדשה יותר של Dolby Digital שנמצאת בכמה תקליטורי וידאו Blu-ray בהבחנה גבוהה. Dolby Digital Plus יכול לספק 7.1 ערוצי אודיו מופרדים. הוא משתמש בפחות דחיסה מאשר Dolby Digital, מספק פירוט קולי טוב יותר. אתם תצטרכו לחבר נגן תקליטורים בהבחנה גבוהה לרסיבר מתאים באמצעות חיבור HDMI או חיבור אנלוגי מרובה ערוצים כדי לנצל את הפורמט החדש.

Dolby® TrueHD

פורמט צליל היקפי זה אשר תומך בעד 7.1 ערוצים נפרדים באודיו באיכות גבוהה נמצא בכמה תקליטורי וידאו Blu-ray בהבחנה גבוהה. הוא משתמש בדחיסה “ללא אובדן” לצורך השכפול הנאמן ביותר של הקובץ המקורי. אתם תצטרכו לחבר נגן תקליטורים בהבחנה גבוהה לרסיבר מתאים באמצעות חיבור HDMI או חיבור אנלוגי מרובה ערוצים כדי לנצל את הפורמט החדש הזה. ראו את סקירת פורמט הצליל ההיקפי שלנו לקבלת מידע נוסף.

Dolby Pro Logic®

עיבוד Pro Logic ניתן למצוא בכל הרסיברים לקולנוע ביתי. הוא מספק נגינה ב- 4 ערוצים של מקורות סטריאו אשר מקודדים על-ידי Dolby Surround (בעיקר קלטות VHS ושידורי טלוויזיה סטריאו). Pro Logic  כולל ערוץ מרכזי לקול על גבי המסך; ערוץ שמאלי וימני קדמי לקול שזז עם הפעילות; וערוץ היקפי יחיד עם רוחב פס מוגבל שנשלח לרמקול היקפי שמאלי וימני כדי לספק אוירה ואפקטים קוליים.

Dolby Pro Logic® II

מהווה שיפור משמעותי על פני העיבוד המקורי Dolby Pro Logic, גם את Pro Logic II ניתן למצוא כיום בכל הרסיברים לקולנוע ביתי והוא מקנה למקורות שמקודדים על-ידי Dolby Surround תלת ממדיות שמתקרבת לריאליזם של הפסקולים של Dolby Digital. Pro Logic II משנה כל מקור של Dolby Surround או מקור סטריאו – לרבות מוזיקה – לצליל מלא של 5.1 ערוצים. זה כולל ערוצי סטריאו היקפיים ברוחב פס מלא וערוץ סאבוופר.

Dolby Pro Logic® IIx

התוספת החדשה ביותר למשפחת ה- Pro Logic תוכננה עם המחשבה על רסיברים בני 7 ערוצים של ימינו, וזמינה בכל הדגמים הנוכחיים. עיבוד Pro Logic IIx יכול לשנות מקורות Dolby Surround וסטריאו לצליל היקפי של 7.1 ערוצים, עם ארבעה ערוצים היקפיים ברוחב פס מלא. (כאשר נעשה בו שימוש עם רסיברים בני שישה ערוצים, Pro Logic IIx מניב צליל היקפי של 6.1).

Dolby® Digital IIz

מספר רסיברים מציעים פורמט חדש של צליל היקפי הנקרא Dolby Pro Logic IIz. הוא מוסיף שני ערוצי “גובה” לבמה האקוסטית הקדמית שלכם. בדרך כלל הרמקולים האלה מורכבים על קיר מעל הרמקולים הקיימים שלכם משמאל ומימין. רסיבר עם Pro Logic IIz יכול לחלק את הבמה האקוסטית הקדמית. הוא שולח צלילים ישירים – כמו מכונית שנוסעת במהירות – לרמקולים הקדמיים הרגילים שלכם, וצלילים בלתי ישירים – כמו שאגה של קהל באצטדיון – לערוצים הגבוהים. התוצאה היא במה אקוסטית קדמית גדולה ועמוקה יותר, וחוויה שיוצרת השתקעות רבה יותר.

DTS®

זו מערכת קידוד שמע מרובת ערוצים שבה נעשה שימוש בבתי קולנוע ובמערכות של קולנוע ביתי. DTS מספק צליל של 5.1 ערוצים, אך משתמש בדחיסה קטנה יותר בהשוואה ל- Dolby Digital. כתוצאה, אחדים אומרים שהצליל שמופק על-ידי DTS הוא קצת יותר מדויק מאשר הצליל שמופק על-ידי Dolby Digital. כיום זמין מספר יחסית קטן של תקליטורי DVD ו- CD אשר מקודדים על-ידי DTS, אך כל נגני ה- DVD החדשים והרסיברים לקולנוע ביתי מתאימים כיום ל- DTS. להרחבה ראה: DTS.

DTS-ES®

DTS-ES הוא פורמט שמפיק צליל ב- 6.1 ערוצים נפרדים – 5.1 ערוצים של DTS סטנדרטי, ובנוסף ערוץ נפרד של “היקפי אחורי” ברוחב פס מלא. הערוץ הנוסף יכול להתנגן דרך רמקול אחד או שני רמקולים, על-ידי שימוש ברסיבר עם הרחבה ל- 7 ערוצים.

הערוץ השישי של צליל ברוחב פס מלא בפסקול DTS-ES הוא נפרד, לכן אחדים תופסים את ה-

DTS-ES כשיפור על פני ה- THX Surround EX, שמשתמש בערוץ שישי שהורכב על-ידי מטריצה. כיום, רק מעט תקליטורי DVD מקודדים עם צליל DTS-ES בן 6.1 ערוצים. אך עבור תקליטורי DVD עם פסקולים DTS בני 5.1 ערוצים, עיבוד DTS-ES יכול להפיק ערוץ שישי שהורכב על-ידי מטריצה לקבלת צליל של 6.1 ערוצים.

DTS-HD®

גרסה חדשה יותר של DTS הנמצאת בכמה תקליטורי וידאו  Blu-ray בהבחנה גבוהה. DTS-HD (הידוע גם בתור ” DTS-HD בהבחנה גבוהה”) יכול לספק עד 7.1 ערוצי שמע נפרדים. הוא משתמש בפחות דחיסה מאשר DTS רגיל ומספק פירוט קולי רב יותר. אתם תצטרכו לחבר נגן תקליטורים בהבחנה גבוהה לרסיבר מתאים באמצעות חיבור HDMI או חיבור אנלוגי מרובה ערוצים כדי לנצל את הפורמט החדש הזה.

DTS-HD™ Master Audio

פורמט צליל זה בהבחנה גבוהה שתומך ב- 7.1 ערוצים נפרדים של צליל באיכות גבוהה נמצא בכמה תקליטורי וידאו Blu-ray בהבחנה גבוהה. הוא משתמש בדחיסה “ללא אובדן” לצורך השכפול הנאמן ביותר של הקובץ המקורי. אתם תצטרכו לחבר נגן בהבחנה גבוהה לרסיבר מתאים באמצעות חיבור HDMI או חיבור אנלוגי מרובה ערוצים כדי לנצל את הפורמט החדש הזה.

DTS Neo: 6 מצבים

מקלים עם פיענוח DTS-ES (רעו לעיל) מציעים גם את DTS Neo: 6 מצבים, שיכול לתרגם כל מקור של קולנוע ביתי או סטריאו לצליל של 6.1 ערוצים. Neo: 6 מצבים מסוימים נועדו לשפר סרטים, בעוד שאחרים מתמחים ביישומי מוזיקה.

HDMI™ (ממשק מולטימדיה בהבחנה גבוהה)

חיבור בעל פינים רבים שיכול להעביר אותות וידאו דיגיטלי ואודיו מרובה ערוצים. מרבית הרסיברים לקולנוע ביתי מאופיינים בשתי כניסות HDMI או יותר כדי לאפשר מעבר קל בין רכיבי מקור אשר מצוידים ב- HDMI.

HD Radio™

טכנולוגיה לשידור רדיו שבה נעשה שימוש בכמה תחנות AM ו- FM כדי לשדר עדכונים באוויר כאות דיגיטלי ולא אנלוגי. רסיברים עם כונני רדיו HD מובנים יכולים לפענח ולנגן את האותות האלה.

RMS

מונח שבו משתמשים כדי להצביע על הרמה הממוצעת של העוצמה שאותה המגבר או הרסיבר יכולים לשאת בתקופת זמן נתונה. דירוגי עוצמה ממוצעים (לדוגמה: 100 וואט RMS) מספקים הערכה מציאותית יותר של ביצועי המגבר שלכם מאשר עוצמת שיא (לדוגמה: 400 וואט שיא/כוח דינמי) מאחר שהמגבר יכול לשאת עוצמת שיא לזמן קצר בלבד. (ראשי התיבות של RMS “שורש ממוצע הריבועים”, מהווה את אחת מהשיטות המתמטיות שבהן נעשה שימוש לחישוב תפוקת העוצמה הממוצעת של המגבר. בעוד שזה לא מתאר במדויק את המדדים עצמם, נעשה בו שימוש רחב בתעשייה כדי לציין את דירוג העוצמה הממוצע). להרחבה ראה: RMS

THD (עיוות הרמוני כולל)

מדד של דיוק המגבר (או רכיב המגבר ברסיבר). THD מתייחס לכמות העיוות או ה”שינוי” שאות האודיו עובר כשהוא מוגבר. ככל שמספר האחוז נמוך יותר, כך טוב יותר. מדדי THD ברסיברים כמעט תמיד נופלים מתחת ל- 1%. אך אפילו הבדלים קטנים יכולים להיות משמעותיים. רסיברים עם ההגברה הנקייה ביותר בדרך כלל יהיו בעלי רמות THD נמוכות מ- 0.1%.

THX Loudness Plus™

THX Loudness Plus™ הוא טכנולוגיה לבקרת עוצמה שמשקמת את מלאות הצליל ופרטי הצליל ההיקפי שלפעמים אובדים כאשר מנגנים סרטים או מוזיקה ברמות האזנה נמוכות. רסיברים אשר מאושרים על-ידי THX® Select2Plus ו- THX® Ultra2Plus (ראו למטה) מספקים את התכונה הזאת.

THX® Select2Plus ו- THX® Ultra2Plus

לא כמו THX Surround EX (צפו למטה), THX Select2Plus  ו-  THX Ultra2Plusהם לא פורמטים של צליל היקפי. במקום זאת, הם סטים של ביצועים סטנדרטיים שפותחו על-ידי מהנדסים ב- Lucasfilm כדי להבטיח שכפול מצוין של אודיו/וידאו בבתי קולנוע ובמערכות קולנוע ביתי. כדי לקבל אישור THX, הרסיבר לקולנוע ביתי מוכרח לעמוד בתקנים הנוקשים של  Lucasfilm של ביצועי אודיו, ממשק משתמש, מבנה, ותאימות למוצרים אחרים המאושרים על-ידי THX.

רסיבר שמאושר על-ידי THX Select2Plus מיועד לספק ביצועים קולנועיים מצוינים בחדרים בגודל של עד 185 מ”ר רבוע עם מרחק צפייה מומלץ במסך טלוויזיה של 3 עד 4 מטרים. הסטנדרטים שנדרשים לאישור THX Ultra2Plus אפילו יותר נוקשים, מאחר שנדרשים רסיברים THX Ultra כדי לספק חוויית קולנוע ביתי מצוינת בחדרים של עד 278 מ”ר עם צפייה מומלצת ממרחק של מעל 4 מטרים.

THX Surround EX™

THX Surround EX מספק פענוח ישיר של פסקולים Dolby Digital EX ו- Dolby Digital; כמו כן, ניתן להשתמש בו בשילוב עם מפענח DTS-ES, DTS, Dolby Pro Logic או Pro Logic II. בכל מקרה, THX Surround EX משתמש בשיפורי עיבוד ייחודיים כגון Cinema ReEqualization™, Decorrelation™ ו- Timbre Matching™ כדי להגביר את הריאליזם וההשפעה של חוויית הקולנוע הביתי.

פיענוח THX Surround EX מסוגל להפיק צליל של 6.1 ערוצים מכל מקור של קולנוע ביתי. עם תקליטורי DVD של Dolby Digital EX ו- DTS-ES, ה- 6.1 ערוצים מובלעים בפסקולים עצמם (במקרה של תקליטורי DVD של Dolby Digital EX, הערוץ ההיקפי האחורי מורכב באמצעות מטריצה בערוצים היקפיים שמאליים וימניים). עם מקורות בני 4 ערוצים (Dolby Surround) ו- 5.1 ערוצים (Dolby Digital ו- DTS), הערוץ(ים) הנוסף נובע משימוש בעיבוד THX מיוחד.

Upconversion של וידאו HDMI (המרה לצורך שיפור)

“Upconversion” זהו מונח שבו נעשה שימוש כדי לתאר המרה של תמונת וידאו ברזולוציה נמוכה יותר לגבוהה יותר. רסיברים לקולנוע ביתי עם התכונה הזו יכולים להמיר ולשפר אותות וידאו אנלוגיים מכניסות של composite, S-video, ו- component video ולהעביר אותם לטלוויזיה מתאימה בהבחנה גבוהה באמצעות HDMI ברזולוציות שנעות מ- 480p עד 1080p. מספר רסיברים מתקדמים יכולים אפילו להמיר ולשפר אות HDMI נכנס לרזולוציה גבוהה יותר.

אישור DLNA® (Digital Living Network Alliance)

רסיבר מאושר DLNA שמחובר לרשת הביתית שלכם יכול לקבל גישה לתוכן כמו קבצים דיגיטליים של תמונות, וידאו, ומוזיקה ממוצרים אחרים אשר מאושרים על-ידי DLNA ומחוברים לרשת שלכם. המכשירים האחרים האלה יכולים לכלול חומרה מאושרת על-ידי DLNA או תוכנת DLNA שפועלת על מחשב כמו Windows® 7. עם זאת, זכרו שרסיבר מאושר DLNA עשוי לא לנגן את כל סוגי המדיה שמאוחסנים במכשיר אחר. לדוגמה, יתכן שרסיבר מאושר DLNA יכול לנגן את המוזיקה שמאוחסנת במחשב שלכם, אך לא את הסרטונים.

דירוגי עוצמה של רוחב פס מלא

כאשר אתם קונים רסיבר, שימו לב לטווח התדרים, או לרוחב הפס שרשומים ליד דירוג ההספק של המגבר. ברכיבי אודיו, “רוחב פס מלא” בדרך כלל נחשב לטווח התדרים המלא של השמיעה האנושית – 20-20,000 Hz. דירוגי עוצמה של רוחב פס מלא מהווים מדד עוצמה יותר שמרני מאשר דירוגים שנגזרים משימוש בטווח צר יותר של תדרים (או אפילו בתדר יחיד, כמו 1000 Hz).

הוספת iPod®

רסיברים עם הטכנולוגיה הזו מאפשרים לכם להוסיף תחנת עגינה אופציונלית ל- iPod כדי לנגן את המוזיקה הדיגיטלית שלכם באמצעות מערכת השמע הביתית שלכם. רוב תחנות העגינה מאפשרות לשלט הרסיבר לשלוט ב- iPod, והן יציגו גרסה של תפריט ה- iPod בטלוויזיה המחוברת לצורך תפעול קל יותר. זכרו, שתזדקקו לתחנת עגינה שיכולה לעבוד עם הרסיבר שלכם.

הכנה לרדיו לווייני

רסיברים עם היכולת הזאת מאפשרים לכם להוסיף כונן חיצוני אופציונלי בכדי לקלוט רדיו לווייני SIRIUS או XM על בסיס מנוי. אתם יכולים לשנות את הערוצים הלווייניים על-ידי שימוש בשלט הרסיבר, ולראות כותרות של שירים, שמות של אמנים, ומידע אודות ערוץ בתצוגה של הרסיבר (ובכמה דגמים אפילו במסך טלוויזיה המחובר).

המרת וידאו

לרסיברים עם המרת וידאו יש את היכולת לקבל מגוון של חיבורי וידאו נכנסים מרכיבים במערכת שלכם ולהעביר את כולם לטלוויזיה שלכם באמצעות סוגים שונים של חיבורי וידאו. המרת וידאו לא משפרת את איכות הוידאו של אף אחד מהמקורות שלכם, אך היא כן שומרת על האיכות האפשרית הטובה ביותר בכל אחד מן המקורות בכך שמאפשרת לכם להשתמש ביציאת וידאו אופטימלית. הסוגים הנפוצים ביותר של המרת וידאו הם המרת composite ל- S-video, component והמרת HDMI.

המרת וידאו HDMI

מספר גדל של רסיברים לקולנוע ביתי אשר מצוידים ב- HDMI מציעים צורה מאוד גמישה של המרת וידאו. זה מאפשר לרסיבר שלכם לקלוט אותות של וידאו אנלוגי ממקורות של composite, S-video ו- component video, להמיר אותם לאותות דיגיטליים ולהעבירם לטלוויזיה מתאימה באמצעות כבל HDMI יחיד. כמו צורות אחרות של המרת וידאו, המרת HDMI מציעה את הנוחות של חיבור וידאו יחיד בין הרסיבר לטלוויזיה שלכם, ויכול לבטל את הצורך במעבר בין מקורות הכניסה בטלוויזיה.  עם זאת, זה לא ישפר את איכות התמונה של מקורות הוידאו שלכם.

המרה של component video

מספר נבחר של רסיברים לקולנוע ביתי מציע את הצורה המאוד גמישה הזו של המרת וידאו. היא מאפשרת לרסיבר שלכם לקבל אותות וידאו נכנסים מחיבורי composite, S-video או component video ולהעביר אותם לטלוויזיה שלכם באמצעות חיבור אחד של component video. כמו עם המרת composite ל- S-video (למטה), המרת component video מציעה יתרונות רבים מבחינת נוחות, אך לא משפרת את איכות התמונה של מקורות הוידאו שלכם.

המרה של Composite ל- S-video

רסיברים לקולנוע ביתי עם התכונה הזו יכולים לשלוח אותות וידאו שמתקבלים באמצעות כל כניסה של composite או S-video לטלוויזיה שלכם דרך חיבור יחיד של S-video. זה שימושי במיוחד אם לטלוויזיה שלכם יש מספר מוגבל של כניסות וידאו. המרת Composite ל- S-video לא רק מפשטת את החיבור, אך יכולה גם להפחית או לבטל את הצורך במעבר בין מקורות הקלט בטלוויזיה שלכם. שימו לב שאין שיפור באיכות התמונה לקלט של אותות הוידאו דרך חיבורי composite video – היתרון של ההמרה הזו הוא רק מבחינת נוחות.

הספק בזרם חזק

זרמת הזרם דרך סלילי הקול של הרמקולים שלכם יוצרת כוח אלקטרו-מגנטי שמזיז את החרוטים והכיפות, ויוצר צליל. האיכויות הדינמיות של פסקולים מוזיקליים ופסקולים בסרטים יוצרות דרישות לזרם חזק בטווח קצר. אם מעבר הזרם מוגבל, כך יהיה גם הצליל. מגבר עם זרם חזק (או רסיבר שמשתמש בכזה) עשוי להישמע עוצמתי יותר וחזק יותר מאשר בדגמים אחרים עם דירוג הספק חשמלי זהה, שנמדד בוואטים.

טרנזיסטורים עם יציאה נפרדת

נמצאים ברסיברים ומגברים בעלי איכות גבוהה. יציאת המגבר שמורכבת מטרנזיסטורים נפרדים מציעה יתרונות רבים על פני המגבר הנפוץ עם שבב IC שמחירו נמוך יותר: קיבולת זרם גבוהה יותר, יכולת התמודדות עם חום רב יותר, תגובה מהירה יותר למעברי אותות, עיוות נמוך יותר, וצליל יותר דינמי ונאמן למציאות.

יישומים

מרבית היצרנים של רסיברים לקולנוע ביתי פיתחו יישומים שניתן להוריד אותם בקלות לטלפון חכם או למחשב נייד עם יכולת Wi-Fi. היישומים האלה מאפשרים מגוון רחב של פונקציות בקרה וחיפוש, מציעים חלופה עוצמתית ואינטואיטיבית לשלט שמגיע עם הרסיבר. בנוסף, מאחר שהיישום משתמש ברשת האלחוטית שלכם ובאותות הרדיו ולא בקרינה תת-אדומה, טווח הבקרה עולה בהרבה והצורך בהימצאות בקו הראייה מתבטל. אתם תמצאו יישומים זמינים לרסיברים נבחרים בעלי Wi-Fi מובנה או פורט Ethernet כדי לאפשר חיבור לרשת הביתית שלכם.

כיול רמקול אוטומטי

רסיברים עם התכונה הזו יכולים לנתח ולהתאים אוטומטית את הצליל ברמקולים המחוברים. דגם עם היכולת הזו שולח סדרות של אותות ניסיון לכל רמקול במערכת השמע ההיקפית שלכם, לאחר מכן מודד את התגובה באמצעות מיקרופון הכיול הכלול כדי למטב את עוצמת השמע של הרמקולים, את הגדרות השהיית הזמן ואת תגובת התדר – מה שהופך את הגדרת הרמקול לקלה יותר ובדרך כלל למדויקת יותר בהשוואה לשיטות ידניות. מערכות כיול השמע המתקדמות ביותר מאפשרות לבצע מדידות רבות ממיקומי האזנה שונים בחדר כדי לספק דיוק קולי גדול אף יותר.

כניסת Phono

מאפשרת לכם לחבר משטח מסתובב ישירות לרסיבר שלכם. אותות phono הם בעלי וולטז’ הרבה יותר נמוך מאותות אודיו אחרים – כניסת phono מאפשרת לכם לבצע חיבור ללא הצורך בקדם מגבר Phono נפרד.

כניסת USB

במספר רסיברים חדשים יותר יש כניסות USB שמאפשרות לכם לחבר בקלות מגוון של נגני מוזיקה ניידים וכונני זיכרון. חיבור שכזה מאפשר לכם לנגן קבצי אודיו דיגיטליים מאוחסנים – כגון, MP3, WMA, AAC, ו-WAV – דרך מערכת ה- A/V הראשית שלכם. רוב הרסיברים האלה מאפשרים לכם לחבר את ה- iPod שלכם ישירות לרסיבר לצורך שליטה וטעינה, אך לא מספקים יכולות וידאו.

כניסות ויציאות אודיו/וידאו (A/V)

כניסת אודיו/וידאו מורכבת משלושה שקעי RCA – שתי כניסות לאות אודיו סטריאו, וכניסה אחת ל- video composite. כניסות A/V מסוימות כוללות גם כניסת S-video. בדרך כלל, אם ביצעתם חיבור לכניסות של video composite ו- S-video בכניסת A/V יחידה ברסיבר, תינתן עדיפות לאות שמגיע מכניסת ה- S-video.

רסיברים עם כניסות ויציאות A/V מציעים שליטה נוחה מרחוק למעבר בין מקורות ה- A/V שלכם.

למערכות כיול אוטומטי יש שמות שונים בהתחשב ביצרן הרסיבר. Audyssey MultEQ® ו- Audyssey MultEQ® XT הן טכנולוגיות כיול שבהן משתמשים מותגים של רסיברים כמו Denon, Marantz, ו- Onkyo. מערכות אחרות כוללות את YPAO מבית Yamaha ו- Digital Cinema Auto Calibration מבית Sony.

כניסות ויציאות של video Component

החיבור האנלוגי היחיד בעל יכולת הבחנה גבוהה. כניסה יחידה של video component כוללת שלושה שקעי RCA – אחד לבהירות (בהיקות) של אות הוידאו, ושניים לצבע (צבעונות). משום שחיבורי video component מחלקים צבעונות בין שתי שקעים/כבלים, הם מציעים העברת וידאו באיכות גבוהה אפילו יותר מחיבורי S-video, עם דיוק צבע משופר ופחות צבע אדום.

רסיברים עם מיתוג של component video מאפשרים לכם לבחור בין מקורות component video רבים. כל הרסיברים החדשים לקולנוע ביתי מציעים מיתוג component video בעל יכולת HD.

כניסות ויציאות של composite video

כניסה ויציאה של composite video משתמשת בשקע סטנדרטי יחיד בסגנון RCA כדי להעביר אותות וידאו. סוג החיבור הזה משלב מידע על צבעונות ובהיקות, ומעביר אותו באמצעות כבל יחיד. אף על פי שהוא מסוגל לספק איכות תמונה גבוהה למדי, composite video אינו מדויק כמו S-video או component video, ששניהם מספקים נתיבים נפרדים לצבעונות ובהיקות.

כניסות ויציאות של אודיו דיגיטלי

כניסות דיגיטליות קואקסיאליות או אופטיות ברסיבר לקולנוע ביתי מקבלות אותות Dolby Digital ו- DTS ממקורות דיגיטליים בקולנוע הביתי (כגון DVD או DBS). כמו כן, הן מקבלות אודיו סטריאו PCM (אפנון דופק מקודד) מרכיבים עם פלט תואם (כגון נגני CD). כניסות דיגיטליות ברסיברים סטריאו מיועדות לשימוש האחרון בלבד.

יציאה דיגיטלית מאפשרת לרסיבר לשדר אודיו סטריאו דיגיטלי מסוג PCM ישירות לרשמקול דיגיטלי (כגון CD-R). יציאות דיגיטליות אופטיות הן הסוג הנפוץ ביותר ברסיברים, אך דגמים מסוימים מציעים גם יציאות קואקסיאליות.

חיבורים דיגיטליים אופטיים דורשים סוג מיוחד של כבל סיב אופטי, בדרך כלל עם מחברי Toslink. ואף על פי שחיבורים דיגיטליים קואקסיאליים משתמשים בשקעים סטנדרטיים בסגנון RCA, אתם בהחלט תרצו להשתמש בכבל אודיו דיגיטלי קואקסיאלי אשר נועד במיוחד לרוחב פס בתדר רחב יותר של אותות דיגיטליים.

כניסות ויציאות של S-video

על-ידי שימוש במחבר בעל 4 פינים, שקע ה- S-video משדר את הצבעונות (צבע) והבהיקות (בהירות) של אות הוידאו בנפרד, לצורך שיפור של דיוק הצבע ולעיוות מופחת. רסיברים עם יציאות וכניסות S-video מציעים מעבר נוח מרחוק בין מקורות ה- S-video שלכם.

כניסות ויציאות של קדם מגבר

רסיברים מסוימים וכמעט כל קדם מגבר מכילים שקעי כניסה ויציאה לקדם מגבר בסגנון RCA. כאשר נעשה בהם שימוש ביחד, השקעים האלה מאפשרים לכם להוסיף מעבד קול חיצוני או איקוולייזר גרפי למערכת שלכם. בשקעי היציאה של הקדם מגבר ניתן להשתמש גם כדי לספק אותות קוויים לא מוגברים בוולטז’ נמוך לרכיבים כמו סאבוופר מוגבר או מגבר כוח נפרד.

לולאת (loop) בקרה של סרט מגנטי

סוג רב-צדדי במיוחד של לולאת כניסה/יציאה של סרט מגנטי אשר נמצא בכמה רסיברים ומגברים. היא מאפשרת לכם להקליט ולנגן כמו לולאת סרט סטנדרטית, אך ניתן להשתמש בה גם לצורך חיבור איקוולייזר, מפענח צליל היקפי, או מכשיר חיצוני אחר לעיבוד אות.

מגבר כוח

מגבר כוח קולט אות בוולטז’ נמוך שמגיע ממגבר הקדם, ומגביר אותו לרמה מספקת כדי להפעיל את הרמקולים. רסיברים שמכילים רכיבים של קדם מגבר ומגבר כוח, מבטלים את הצורך במגבר ובקדם מגבר נפרדים.

ממשק משתמש גרפי (GUI)

ממשק משתמש גרפי (או GUI – מבוטא “גואי”) הוא מאפיין שקיים במספר רסיברים שבו התפריטים והפונקציות מוצגים על גבי מסך הטלוויזיה המחובר לצורך שימוש פשוט יותר. בדרך כלל ממשקי משתמש גרפי משתמשים בסמלים לצורך ייצוג פונקציה מסוימת. ברסיברים מסוימים יש תכונה של “שכבות” שבה ניתן להשתמש ב- GUI, לדוגמה, בזמן שאתם צופים בסרט, מבלי לשבש את זרימת התוכן.

עיבוד אות דיגיטלי (DSP)

רסיברים לקולנוע ביתי משתמשים בעיבוד אות דיגיטלי ליצירה של שדות קול (סביבות אקוסטיות מדומות) ולכיוון מדויק של מידע בפסקול רב ערוצי. כשאות אודיו מעובד ומנותב בתחום הדיגיטלי, הוא פחות נתון לאובדן אות ועיוות.

פורט Ethernet

ראו רישות PC בהמשך.

קדם מגבר

נקרא גם מגבר בקרה או מרכז בקרה. קדם מגבר (או רכיב של קדם מגבר ברסיבר) מתמודד עם מעבר בין אותות והבחירה בהם, התאמת טון, עיבוד אות דיגיטלי, ופיענוח היקפי. כמו כן, הקדם מגבר מגביר אותות לרמת וולטז’ שנדרשת לקלט של מגבר הכוח.

רגישות FM

מצביעה על יכולתו של  הרסיבר לקלוט אותות FM (מספר נמוך יותר הוא טוב יותר).

רישות PC

רסיברים מסוימים יכולים להתחבר לרשת המחשב הביתית שלכם בכדי לגשת לקבצי מוזיקה שמאוחסנים במחשב שלכם או בשרת המוזיקה הדיגיטלית שלכם. כמו כן, הם יכולים לתת לכם גישה לתחנות רדיו באינטרנט באמצעות חיבור לאינטרנט בפס רחב. חיבורים לרשת בדרך כלל מתבצעים דרך פורט Ethernet בפנל האחורי של הרסיבר, או במקרים מסוימים, על-ידי שימוש בחיבור Wi-Fi® (אלחוטי).

רסיבר

רכיב אודיו שמשלב קדם מגבר, מגבר, כונן AM/FM במעטפת אחת. מגבר סטריאו מציע שני ערוצי הגברה והוא מיועד בעיקר להאזנה של מקורות מוזיקה סטריאו.

רסיבר לקולנוע ביתי מיועד לספק את המוזיקה ואת הפסקולים ההיקפיים מסרטים שנמצאים בתקליטורי Blu-ray, תקליטורי DVD, קלטות VHS ותוכניות טלוויזיה. רסיברים לקולנוע ביתי מציעים בין חמישה לשבעה ערוצי הגברה, ובדרך כלל כוללים כמה סוגים של פיענוח היקפי (כמו Dolby Digital ו- DTS).

רסיבר 3D-ready

רסיברים 3D-ready יכולים לשדר אותות וידאו בתלת ממד ממקורות בתלת ממד, כגון נגן

Blu-ray 3D, לטלוויזיית התלת ממד שלכם באמצעות כבל HDMI. לאמיתו של דבר, רסיבר בעל יכולת תלת ממד אינו הכרחי כדי לצפות בטלוויזיה בתלת ממד. אך ישנן כמה סיבות טובות לשקול רסיבר שכזה אם אתם משדרגים בבית לתלת ממד.

ראשית, אתם עדיין תוכלו ליהנות מהנוחות של העברת כבל HDMI יחיד לטלוויזיה שלכם (בניגוד להעברה של כבל נפרד מנגן ה- 3D Blu-ray שלכם). שנית, עדיין תוכלו לקבל את הפסקולים ברזולוציה אולטרה גבוהה אשר זמינים בתקליטורים של Blu-ray, כמו Dolby®, TrueHD ו- DTS-HD™. (הפורמטים האלה בדרך כלל דורשים חיבור HDMI, לכן אודיו דיגיטלי קואקסיאלי או אופטי לא יהיה מספיק).

קלט של 5.1 ערוצים, 6.1 ערוצים, ו- 7.1 ערוצים

קלט של 5.1 ערוצים ברסיבר מאופיין בשקעים ברמת קדם-מגבר לשישה ערוצים: שמאלי ראשי, ימני ראשי, ערוץ מרכזי, שמאלי היקפי, ימני היקפי, וסאבוופר (לעתים מכונה “LFE” או “אפקטים בתדר נמוך”). בגלל שערוץ ה- LFE נושא טווח מוגבל של תדרים מאוד נמוכים, הוא ה- “1” ב- 5.1.

קלט של 5.1 ערוצים מאפשר לכם לחבר מפענח צליל היקפי מרובה ערוצים נפרד, כמו אלה שמובנים בתוך נגני DVD מסוימים ונגני Blu-ray Disc™. כמו כן, אתם יכולים להשתמש בכניסות האלה עם מקורות מוזיקה מרובי ערוצים כמו נגני DVD-Audio ו- SACD.

רסיברים מסוימים מאופיינים בקלט של 7.1 ערוצים. אלה נהדרים לחיבור נגן Blu-ray כדי לקבל פורמטים מלאים של 7.1 כמו Dolby® Digital, TrueHD, ו- DTS-HD™ Master Audio.

רסיברים לחדר כפול/מקור כפול

הרסיברים האלה מאפשרים לכם ולשותפכם לדירה ליהנות ממקורות שונים באזורים שונים בבית במקביל. לדוגמה, רבים מהרסיברים האלה מאפשרים לכם לחוות צליל היקפי של 5.1 ערוצים של פסקול מ- DVD בחדר ההאזנה הראשי שלכם בזמן ששותפכם לדירה מאזין למוזיקה סטריאו מ- CD בחדר אחר.

רסיברים עם פלט חדר כפול/מקור כפול ברמת קדם מגבר, דורשים שיהיה לכם רסיבר סטריאו וסט של רמקולים נפרדים, או סט של רמקולים מוגברים בחדר השני. בימינו כמות נכבדה של רסיברים מציעה שני סוגי פלט של חדר כפול/מקור כפול – ברמת קדם-מגבר וברמת רמקול. פלט ברמת רמקול בדרך כלל נותן לכם את האפשרות להשתמש בשני ערוצי הגברה ברסיבר שלכם כדי להפעיל זוג רמקולים סטריאו סטנדרטיים בחדר השני – אין צורך במגבר נוסף. ברסיברים עם 7 ערוצים, זה אומר שאתם מאבדים את ערוצי הצליל ההיקפי האחורי בחדר הראשי שלכם כאשר אתם מגבירים את הרמקולים שלכם בחדר השני, ובכך עוברים מצליל היקפי של 7.1 ערוצים ל- 5.1 ערוצים.

שלט רחוק

היכולות של שלטי הרסיבר יכולות להשתנות בין מותג למותג, ואפילו בין דגם לדגם:

  • שלטי אודיו/וידאו יכולים להפעיל כמה מכשירי אודיו/וידאו מאותו היצרן.
  • לשלטים אשר מיועדים עבור מותגים רבים (נקראים גם שלטים “אוניברסליים”) יש קודים מוגדרים מראש עבור מותגים פופולריים.
  • את שלטי הלמידה (נקראים גם שלטים “שניתנים להגדרה”) ניתן להגדיר כך שיבצעו פקודות מסוימות מהשלטים האחרים שלכם.
  • לשלטים מסוימים יש יכולת RF שמאפשרת לכם לשלוט ברסיבר שלכם מחדרים אחרים בביתכם – אלה יעילים במיוחד לשימוש עם רסיברים לחדר כפול/מקור כפול.

תכונה שימושית נוספת של שלטים מסוימים היא מסך LCD שמסייע בניווט ברחבי המערכת. כמה מהשלטים המתקדמים ביותר משלבים מסך מגע LCD שמספק בקרת מערכת רבה אף יותר לקצות האצבעות שלכם באמצעות מסכי בקרה שניתנים להתאמה אישית. לסקירה של תכונות מתקדמות בשלטים, ראו את הכתבה שלנו על שלטים רחוקים.

תצוגה על גבי המסך

רסיברים A/V רבים מאפשרים לכם לצפות במידע של המערכת ובתפריטים על גבי מסך הטלוויזיה שלכם. אלה לעתים קרובות משתמשים ב- GUI (ממשק משתמש גרפי) לשליטה קלה מרחוק על-ידי לחיצה על התפריטים והסמלים שעל גבי המסך. צגים מסוימים מחליפים את התמונה על גבי המסך בזמן שאתם מנווטים בתפריט. GUI אחרים מניחים “שכבה” על גבי התמונה ומאפשרים לכם להמשיך בצפייה תוך כדי שאתם משתמשים בתפריט. גישה אלטרנטיבית היא להציג תפריטים וסמלים על גבי מסך LCD מובנה בשלט.

שיהיה בהצלחה!

מחפשים מערכת קולנוע ביתית במחיר שפוי? צוות סראונד סאונד מזמין אתכם להתרשם ממגוון מערכות קולנוע ביתי בתצוגה, צרו עמנו קשר עוד היום: 0507958164

מחפשים ציוד מדיה לבית או לעסק?

הגעתם למקום הנכון. צרו איתנו קשר לפרטים נוספים

מי אנחנו

סראונד סאונד | חנות היבואן | מערכות קולנוע ביתי וסטריאו לבית.  שירותי ייעוץ, הדגמה בחנות והתקנה מקצועיים.

מאמרים אחרונים